Manaut Design

VOP

VOP

Všeobecné obchodní podmínky společnosti Manaut Design s.r.o.

  1. Úvodní ustanovení
    • Tyto všeobecné obchodní podmínky jsou nedílnou součástí kupních smluv případně smluv o dílo uzavíraných společností Manaut Design s.r.o., IČO: 06138705 vedená u Krajského soudu v Brně, vložka zapsaná C 100294, se sídlem Hruškové Dvory 49, 586 01 Jihlava (též „Společnost“) jako prodávající na straně jedné s jednotlivými kupujícími na straně druhé, jejichž předmětem jsou výrobky prodávané prodávajícím. Není-li v kupní smlouvě výslovně stanoveno jinak, řídí se zákonem č. 89/2012 Sb., občanským zákoníkem, ve znění p.p. (dále jen „občanský zákoník“).
    • Tam, kde se v těchto podmínkách odkazuje na Společnost jako prodávajícího, platí obdobně ujednání těchto podmínek i pro právní vztahy, kde Společnost vystupuje jako zhotovitel při dodávkách díla nebo služeb objednateli a tito objednatelé ve smlouvách o dílo či jiných smlouvách odpovídají podle níže uvedených ustanovení těchto podmínek obdobně jako kupující. Tam, kde se mluví o kupní smlouvě nebo o výrobcích, platí tato ujednání obdobně o smlouvě o dílo nebo o smlouvě poskytnutí služeb a/nebo o jejich předmětu plnění.

 

  1. Cena výrobků
    • Kupující se zavazuje zaplatit za výrobky, jejichž prodej je předmětem kupní smlouvy, kupní cenu uvedenou v kupní smlouvě.
    • Nedohodnou-li se smluvní strany jinak, pak dojde-li v období od uzavření smlouvy do doby výroby a dodání výrobků ke změně nákladů v souvislosti se změnou cen vstupního materiálu, energií (a dalších položek případně dohodnutých v každé kupní smlouvě), o více jak 3% oproti stavu, z něhož bylo vycházeno při uzavření smlouvy, je prodávající oprávněn upravit odpovídajícím způsobem kupní cenu. O změně kupní ceny je prodávající povinen kupujícího informovat minimálně 30 dní před dodáním výrobků.
  2. Povinnosti kupujícího související s DPH
    • Dodání do jiného členského státu Evropské unie
      • Pokud prodávající nezajišťuje přepravu výrobků, je kupující povinen před uskutečněním příslušné dodávky oznámit prodávajícímu, zda jsou výrobky určeny k bezprostřední přepravě z České republiky do jiného členského státu Evropské unie (dále též jen „EU“).
      • Kupující je dále povinen před uskutečněním první dodávky oznámit prodávajícímu, zda je registrován k dani z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) v členském státě EU, ve kterém je to z hlediska podmínek dodávek podstatné.
      • Kupující je povinen před uskutečněním první dodávky písemně oznámit prodávajícímu své úplné daňové identifikační číslo, pod kterým je v tomto členském státu EU registrován k DPH. Kupující je povinen bezodkladně písemně informovat prodávajícího, pokud dojde ke změně tohoto daňového identifikačního čísla.
      • Kupující, který je registrován k DPH v jiném členském státu EU, je dále povinen před uskutečněním první dodávky písemně oznámit prodávajícímu, zda dodávané výrobky jsou pro kupujícího v jiném členském státu EU předmětem DPH z titulu pořízení výrobků v jiném členském státu EU. Kupující je zároveň povinen bezodkladně písemně informovat prodávajícího, dojde-li k jakékoli změně v obsahu tohoto oznámení v případě dalších dodávek výrobků.
      • V případě, že přepravu nezajišťuje prodávající, je kupující povinen doložit, že přepravu zajišťuje on nebo osoba jím pověřená a že výrobky byly skutečně přepraveny z území České republiky do jiného členského státu EU. K doložení těchto skutečností je povinen kupující předložit některý z těchto dokumentů, pokud z nich tyto skutečnosti vyplývají, a to nejpozději do 10 dnů ode dne předání výrobků prodávajícím k přepravě, zejména přepravní doklad (např. nákladní list) nebo některý z níže uvedených dokumentů, na kterém se smluvní strany shodnou:
      • písemné prohlášení kupujícího, že výrobky byly jeho jménem a na jeho účet přepraveny z České republiky do jiného členského státu EU, které bude dále obsahovat jednoznačnou identifikaci výrobků, dopravce (dopravců), přepravní smlouvy (přepravních smluv) a místa zahájení přepravy a místa ukončení přepravy výrobků;
      • písemné (písemná) prohlášení dopravce (dopravců), že výrobky byly jménem kupujícího a na jeho účet přepraveny z České republiky do jiného členského státu EU, které bude dále obsahovat jednoznačnou identifikaci výrobků, kupujícího, přepravní smlouvy a místa zahájení přepravy a místa ukončení přepravy výrobků;
      • přepravní smlouvu (přepravní smlouvy) mezi kupujícím a dopravcem (dopravci);
      • fakturu (faktury) od dopravce (dopravců) za přepravní službu; nebo
      • jiný dokument nebo dokumenty, které byly odsouhlaseny prodávajícím.
    • Vývoz výrobků mimo EU
      • V případě, že přepravu nezajišťuje prodávající, je kupující povinen před uskutečněním příslušné dodávky poskytnout prodávajícímu písemné prohlášení o tom, že v České republice nemá sídlo, provozovnu ve smyslu úpravy v oblasti DPH nebo místo podnikání, doložit, že přepravu zajišťuje on a že výrobky budou dopraveny mimo území EU. K doložení uvedených skutečností je povinen kupující předložit některý z těchto dokumentů, pokud z nich tato skutečnost vyplývá, a to nejpozději do 10 dnů ode dne předání výrobků prodávajícím k přepravě, zejména přepravní doklad (např. nákladní list) nebo některý z níže uvedených dokumentů po vzájemné dohodě smluvních stran:
      • písemné prohlášení kupujícího, že výrobky byly jeho jménem a na jeho účet přepraveny z České republiky mimo území EU, které bude dále obsahovat jednoznačnou identifikaci výrobků, dopravce (dopravců), přepravní smlouvy (přepravních smluv) a místa zahájení přepravy a místa ukončení přepravy výrobků;
      • písemné prohlášení dopravce (dopravců), že výrobky byly jménem kupujícího a na jeho účet přepraveny z České republiky mimo území EU, které bude dále obsahovat jednoznačnou identifikaci výrobků, kupujícího, přepravní smlouvy a místa zahájení přepravy a místa ukončení přepravy výrobků;
      • přepravní smlouvu (přepravní smlouvy) mezi ním a dopravcem (dopravci);
      • fakturu (faktury) od dopravce (dopravců) za přepravní službu;
      • jiný dokument nebo dokumenty, které byly odsouhlaseny prodávajícím.
    • Společná ustanovení
      • Pokud nebudou splněny podmínky pro osvobození příslušné dodávky od DPH dle příslušného právního předpisu platného v České republice, bude ke kupní ceně za výrobky připočtena příslušná sazba DPH; kupující uhradí tuto DPH společně s kupní cenou.
      • Pokud kupující ve stanovené lhůtě nedoručí prodávajícímu dokumenty dohodnuté v tomto článku, bude ke kupní ceně za připočtena DPH ve výši dle právního předpisu platného v České republice; kupující uhradí tuto DPH společně s kupní cenou.
      • Kupující uhradí prodávajícímu rovněž všechny související sankce, které bude prodávající povinen dodatečně uhradit z důvodu, že kupující poskytl prodávajícímu nesprávné údaje podle tohoto článku, nebo pokud kupující jiným způsobem poruší své povinnosti stanovené v tomto článku. Kupující je povinen uhradit uvedené sankce do 15 dnů obdržení výzvy prodávajícího k jejich úhradě.

 

  1. Platební podmínky
    • Kupující je povinen zaplatit kupní cenu dobírkou při zaslání zboží nebo platbou předem, není-li dohodnuto jinak. V případech, kdy prodávající netrvá na platbě předem, hradí kupující cenu zboží na základě daňového dokladu (faktury) vystaveného prodávajícím na prodávajícím určený bankovní účet.
    • V případě částečných zúčtování jsou jednotlivé části ceny splatné po obdržení příslušných faktur.
    • Daňový doklad (fakturu) zašle prodávající vždy na adresu uvedenou kupujícím, příp. na jeho e-mailovou adresu.
    • Kupující není oprávněn zadržovat jakékoli platby nebo provést vůči prodávajícímu jakékoli započtení jinak než na základě písemné dohody s prodávajícím.
    • Za den splnění závazku kupujícího zaplatit prodávajícímu kupní cenu se považuje vždy den, kdy budou peněžní prostředky odpovídající kupní ceně připsány na účet prodávajícího.
    • Za uhrazenou se považuje platba uskutečněná v dohodnuté fakturační měně na tomu odpovídající bankovní účet. V ostatních případech může být příchozí platba považována za neuskutečněnou a vrácena jako neidentifikovatelná.

 

  1. Dodání a přechod vlastnického práva k výrobkům
    • Prodávající je povinen dodat výrobky, které jsou předmětem kupní smlouvy v době uvedené v kupní smlouvě.
    • Prodávající je povinen dodat výrobky v obvyklém balení tak, aby nedošlo k jejich poškození během přepravy. Kupující je povinen informovat prodávajícího o poškození výrobků během přepravy ihned při dojití výrobků do sféry dispozice kupujícího.
    • Prodávající splní svou povinnost dodat výrobky, které jsou předmětem kupní smlouvy, jejich předáním k přepravě přepravci určenému a sjednanému kupujícím na místě určeném v kupní smlouvě (místo dodání). V případě, že místo dodání kupní smlouva nestanoví, má se za to, že místem dodání je sídlo prodávajícího. Kupující je povinen na své náklady sjednat nakládku a přepravu výrobků z místa dodání a oznámit prodávajícímu včas jméno přepravce.
    • Prodávající splní svou povinnost dodat výrobky, které jsou předmětem kupní smlouvy, v případě, že kupní smlouva stanoví povinnost prodávajícího dovézt výrobky na určité místo v zemi dovozu (místo dovozu), jejich předáním do dispozice kupujícího ve sjednaném místě dovozu. Kupující je v takovém případě povinen výrobky v místě dovozu převzít a zajistit jejich vykládku.
    • Prodávající není povinen výrobky dodat v případě, že kupující má vůči prodávajícímu finanční závazky po termínu splatnosti. Dodací lhůta se pak prodlužuje o dobu prodlení kupujícího s placením.
    • Smluvní strany jsou povinny vzájemně si písemně potvrdit dodání a převzetí výrobků.
    • Vlastnické právo k dodaným výrobkům přechází na kupujícího až okamžikem úplného zaplacení kupní ceny. Do okamžiku úplného zaplacení kupní ceny není kupující oprávněn převést vlastnické právo k výrobku na třetí osobu ani k němu zřídit právo, které by ztížilo výkon vlastnického práva prodávajícího.
    • Nebezpečí škody na výrobcích přechází na kupujícího okamžikem předání výrobků k přepravě podle čl. 5.3. těchto obchodních podmínek nebo v okamžiku dodání výrobků na místo dovozu podle čl. 5.4. těchto obchodních podmínek.

 

  1. Práva a povinnosti kupujícího
    • Kupující je povinen na vlastní nebezpečí a náklady obstarat dovozní licenci nebo jiná úřední povolení, vyřídit veškeré celní formality nutné pro dovoz výrobků a uhradit clo, daně, poplatky a další výdaje spojené s dovozními celními formalitami
    • Kupující není oprávněn k postoupení jakékoliv své pohledávky z kupní smlouvy, a to ani zčásti, na třetí osobu bez předchozího písemného souhlasu prodávajícího.

 

  1. Množství, jakost a provedení výrobků
    • Výrobky budou dodány v množství, jakosti a provedení sjednaném v kupní smlouvě a není-li sjednáno v jakosti obvyklé.

 

  1. Odpovědnost za vady, záruka
    • Za vadu je považován rozpor dodaného výrobku s jakostí či provedením dle čl. 1.
    • Nestanoví-li kupní smlouva jinak, poskytuje prodávající na výrobky, které jsou předmětem kupní smlouvy, záruku za jakost v délce 12 měsíců, která počíná běžet dnem dodání výrobku a v případě, že je na výrobku udáno datum výroby, prvním dnem měsíce následujícího po měsíci, který je na výrobku vyznačen.
    • Odpovědnost prodávajícího za vady nevzniká, jestliže tyto vady byly způsobeny po dodání výrobků vnějšími událostmi, které nezpůsobil prodávající nebo osoby, s jejichž pomocí prodávající plnil svůj závazek, jakož i v případě vad způsobených obvyklým opotřebením výrobku či jeho nesprávným skladováním, obsluhou, nedostatečnou údržbou nebo provozováním v rozporu s technickou dokumentací, návodem k používání, instrukcemi odborníků prodávajícího, nedodržováním bezpečnostních předpisů nebo příslušných obecně platných právních předpisů, prováděním zásahů, změn nebo oprav na výrobku bez souhlasu Prodávajícího. Prodávající neodpovídá za vady nátěru, které vznikly poškozením nátěru během manipulace, skladováním nebo provozováním.
    • Kupující je povinen prodávajícímu oznámit uplatnění svého práva z odpovědnosti za vady do 30 dnů ode dne, kdy vadu zjistil nebo měl s vynaložením odborné péče zjistit.
    • Zjistí-li kupující na dodaném výrobku vady, sepíše protokol o vadách, který bude obsahovat alespoň následující údaje:
      • identifikační údaje kupujícího (obchodní jméno, adresu, IČ, telefonní spojení, e-mail, příjmení, jméno, pozice kontaktní osoby);
      • specifikaci výrobků;
      • číslo kupní smlouvy a datum jejího uzavření,
      • místo, kde se výrobek nachází,
      • datum dodání,
      • datum zjištění vady,
      • konkrétní popis vady doložený dokumentací,
      • další skutečnosti podstatné pro posouzení reklamace.
    • Protokol o vadách musí být prodávajícímu zaslán ve formě písemné, a to osobně nebo prostřednictvím držitele poštovní licence, kurýrem nebo elektronicky na adresu uvedenou v kupní smlouvě.
    • V případě, že za reklamovanou vadu prodávající odpovídá, je povinen ve  lhůtě 14 dnů od doručení protokolu o vadách kupujícímu rovněž sdělit i návrh řešení reklamace, tedy způsob odstranění vady. Prodávající je oprávněn v uvedené lhůtě uskutečnit v místě, kde se výrobek nachází, jeho prohlídku za účelem prověření vady. V případě, že vadu nelze v této lhůtě prověřit, zejména proto, že je třeba znaleckého posouzení nebo že se výrobek nachází mimo území České republiky nebo Slovenské republiky, je prodávající povinen v této lhůtě kupujícímu tyto skutečnosti sdělit a uvést předpokládanou dobu nutnou pro posouzení reklamace.
    • V případě, že se jedná o vadu, pro kterou je výrobek neupotřebitelný ke smluvenému nebo obvyklému účelu, či v důsledku které se zkrátí doba použitelnosti takového výrobku, je prodávající povinen vyměnit vadný výrobek za výrobek bezvadný. Před uskutečněním této výměny je prodávající oprávněn požádat o přezkoušení jakosti předmětného výrobku za účasti kupujícího. V případě, že přezkoušení výrobku prokáže, že výrobek je vadný a vady tohoto výrobku skutečně vznikly při jeho výrobě, je prodávající s konečnou platností povinen vyměnit vadný výrobek za výrobek bezvadný.

 

  1. Odpovědnost

Smluvní strany se dohodly, že prodávající neodpovídá kupujícímu za žádné následné a/nebo nepřímé škody (újmu). Za následné a nepřímé škody se považuji zejména

ušlý zisk, ztráta příjmů, ztráta z přerušení nebo zastavení výroby a prostojů, ztráta obchodních příležitostí, škody a smluvní pokuty hrazené odběratelům a jiným zákazníkům kupujícího, poškození dobrého jména, náklady na prodloužení či nové zajištění financování nebo jiné obdobné ztráty.

Celková odpovědnost prodávajícího za škodu je omezena na maximálně 5 % z kupní ceny výrobků, jejichž prodej je předmětem kupní smlouvy, na jednu škodnou událost a v součtu na maximálně 10 % z uvedené kupní ceny. Jakékoli případné smluvní pokuty či sankce, které budou uplatněny v souvislosti s týmž porušením, budou na náhradu škody započítány. Omezení odpovědnosti sjednané v tomto ustanovení má vždy přednost před jakýmikoliv jiným ustanovením obsaženým v kupní smlouvě nebo v jakémkoli jiném dokumentu, které je s tímto ustanovením článku 9. těchto obchodních podmínek v rozporu.

 

  1. Odstoupení
    • Prodávající je oprávněn odstoupit od smlouvy v případě, že:
  • kupující se ocitne v prodlení se zaplacením kupní ceny dodaného výrobku delším než 30 kalendářních dní;
  • kupující bez řádného důvodu nesplní své povinnosti podle čl. 5.3. či 5.4. obchodních podmínek;
  • kupující poruší sjednanou výhradu vlastnictví tím, že převede na třetí osobu výrobek před úplným zaplacením jeho kupní ceny;
  • kupující se ocitne v úpadku, platební neschopnosti, anebo takový stav bezprostředně hrozí;
  • kupující opakovaně poruší další ustanovení těchto obchodních podmínek nebo kupní smlouvy. Opakovaným porušením se rozumí stav, kdy k porušení obchodních podmínek nebo kupní smlouvy už došlo, a na závadný stav byl kupující upozorněn, nebo jestliže k odstranění závadného stavu nedošlo ani po upozornění druhé smluvní strany a po stanovení přiměřené lhůty.
    • Kupující je oprávněn odstoupit od smlouvy v případě, že:
  • prodávající se ocitne v prodlení delším než 60 dní s dodáním výrobků;
  • prodávající opakovaně poruší další ustanovení těchto obchodních podmínek nebo kupní smlouvy. Opakovaným porušením se rozumí stav, kdy k porušení obchodních podmínek nebo kupní smlouvy už došlo, a na závadný stav byl prodávající upozorněn, nebo jestliže k odstranění závadného stavu nedošlo ani po upozornění druhé smluvní strany a po stanovení přiměřené lhůty.

 

  1. Ochrana duševního vlastnictví
    • Veškeré informace poskytnuté prodávajícím kupujícímu se považují za důvěrné, obchodní tajemství a duševní vlastnictví prodávajícího. Dokumenty (zejména, nikoli však výlučně, výkresová dokumentace) poskytnuté prodávajícím kupujícímu nesmí být kopírovány a po ukončení práv a povinností ze smlouvy musí být vráceny prodávajícímu. Kupující nesmí bez předchozího výslovného písemného souhlasu prodávajícího poskytnout nebo zpřístupnit třetím osobám jakékoli informace nebo dokumenty poskytnuté prodávajícím, a to ani pro účely oprav, údržby či oprav Zboží nebo dalších dodávek stejného či podobného zboží kupujícímu třetí osobu.

 

  1. Smluvní pokuta
    • V případě, že se kupující ocitne v prodlení se splněním povinnosti uhradit kupní cenu, je povinen zaplatit prodávajícímu smluvní pokutu ve výši 0,5 % denně z dlužné částky, a to za každý započatý den prodlení.
    • V případě, že kupující poruší svou povinnost podle čl. 5.3.nebo 5.4. těchto obchodních podmínek, je povinen prodávajícímu zaplatit smluvní pokutu ve výši 20 % kupní ceny nepřevzatých výrobku.
    • V případě, že kupující poruší svou povinnost podle čl. 5.7. těchto obchodních podmínek, je povinen prodávajícímu zaplatit smluvní pokutu ve výši 20% kupní ceny daného výrobku.
    • V případě, že se prodávající ocitne v prodlení se splněním povinnosti dodat výrobek podle kupní smlouvy, je povinen zaplatit kupujícímu smluvní pokutu ve výši 0,05% z kupní ceny výrobků, s jejichž dodáním je v prodlení, za každý den svého prodlení.
    • Kupující je povinen uhradit v případě porušení povinnosti, kterou mu stanoví článek 11 těchto obchodních podmínek, smluvní pokutu ve výši 1.000.000,- Kč za každý jednotlivý případ.
    • Každá smluvní strana je povinna uhradit v případě porušení další povinnosti, kterou jí stanoví kupní smlouva nebo tyto obchodní podmínky, smluvní pokutu ve výši 5000,- Kč za každý jednotlivý případ.
    • Zaplacením smluvní pokuty kupujícím není nikterak dotčen nárok na náhradu škody v celé její výši.

 

  1. Rozhodné právo, řešení sporů
    • Kupní smlouva a práva a povinnosti z ní vzniklé se řídí právem České republiky, zejména občanským zákoníkem. Kolizní normy a normy mezinárodního práva soukromého se nepoužijí.
    • Spory vzniknuvší z kupní smlouvy jsou strany povinny řešit přednostně vzájemnou dohodou. Není-li takové řešení sporu možné, budou všechny spory, které vznikají z kupní smlouvy, nebo souvisí s jejím porušením, zrušením či neplatností rozhodovány s konečnou platností v prvním stupni obecným soudem dle sídla prodávajícího.

 

  1. Závěrečná ustanovení
    • Kupní smlouvu a tyto obchodní podmínky lze měnit a doplňovat pouze písemnou formou. Elektronická komunikace (e-mail, fax) není považována za písemnou formu.
    • Pokud by z jakéhokoli důvodu jakékoli ustanovení kupní smlouvy bylo soudem posouzeno jako neplatné, neúčinné či nevynutitelné, takové ustanovení nebude mít vliv na platnost a účinnost zbývajících ustanovení smlouvy; smluvní strany souhlasí, že v takovém případě zahájí neprodleně jednání za účelem pozměnění takového ustanovení tak, aby se stalo platným, zákonným a vynutitelným a zároveň v maximální možné míře zachovalo původní záměr stran ohledně ustanovení upravujícího danou otázku.
      • V případě jakýchkoliv rozporů mají ujednání obsažená v kupní smlouvě přednost před těmito obchodními podmínkami.